Ylva har kommit!

I gar kom Ylva antligen. Vi tog nattbussen till ranong. Jag svettades som en gris for vi hade stangt av luftkonditioneringen. I kvall ska vi kopa mat pa nattmarknaden mums och i morgon tar vi baten till Payam. dar har vi internet sa vi kan lagga ut bilder. men klicka pa arkiv om ni vill se dom gamla bilderna!!!!

I Bangkok igen

Vi akte tag till bangkok igen. Sedan tog vi farjan over floden som heter Chao Praya och gick till vart guesthouse. I morgon kommer ylva. Jag hor av mej snart. Vi ska forsoka att lagga ut lite bilder ocksa

Allt möjligt

Jag älskar min blogg jag hade 102 besökare häromdan. Så det finns kanske andra som gillar den också.

Vad är 10x10 matte för mina klass kompisar.

Jag har Druckit slurp den finns inte i Sverige.

Gå in på you tobe och sök kiwi det är en kul film det är en fågel det handlar om. Och det är ingen dum film!

Jag älskar mina marsvin jag undrar hur stor dom kommer att vara när jag kommer hem. Kanske 90meter långa. Haaa jag bara skämta.I Saigon såg vi burar med marsvin på gatan undrar hur dom kommit dit dom är ju från sydamerika?Dom hade större öron än Tussan och Sussan.

Det var en bellman och en tysk och en kines som skulle se vem som kunde döda en drake. Bellman började han sprang ut och sa ajjj min snopp draken hade bitit av den. Då var det tyskens tur han kom springande ut och sa ajj min snopp sen var det kinesens tur då kom draken springandes ut och skrek ajjj min tand! ching chong chang min snopp är gjord av stål, sa kinesen.

Någon som är törstig drick inte coca cola drick vatten. Det fräter sönder tänderna.

Idag har vi köpt bussbiljetter till Ranong. Vi ska åka dit när Ylva kommer. Jag längtar verkligen dit

Jag önskar att jag alltid skulle få resa omkring och se nya saker och träffa såna som jag känner och nya också. Och plugga går mycket bättre här än i skolan för här blir jag inte så TRÖTT.

23/3

Idag är vi i Kanchanaburi. Såret är nästan bra nu så jag fick bada i poolen. Det är JÄTTEVARMT här.

Jag tycker visst att Robin borde få en puss av nån söt tjej

LuLu och Datji

jorgen undra vem LuLu och Datji var. Det ar tva sma barn som kommer fran burma. Men dom jobbar i Thailand pa on Payam. Vi ska snart halsa pa dom. idag har vi inte nagra bokstaver med prickar pa for vi har inte var egen dator

Pussad

I dag har vi varit hos doktorn hon öppnade plåstret det gjorde inte alls ont. Jag åt iallafall frukost fast det kändes jobbigt jag spydde på en resturang fast mamma tvinga mig äta bacon och korv så jag skulle bli bättre. Det blev jag. Jag är i Thailand i Bangkok och sitter vid datorn mamma ligger och vilar efter kvällspromenaden.

Ett skämt Norsken skulle kliva på en buss. I bussen satt en massa negrer. Då sa norsken har det brunnit?

Ett litet skämt det var en norsk och en fransk som skulle se vem som kunde svälja en tegelsten. Fransken började han fick den bara i munnen. Då var det Bellmans tur men han krossade stenen sen åt han den med ketchup på. Det gick bra.

I dag har jag klippt mig Jag fick en puss av tjejen när jag gick, på kinden blev jag pussad. Jag ska aldrig tvätta mig mer.

Sen var vi och hälsade på en ladyboy som vi känner. Han blev glad för att få se oss igen.

Spysjuk

Hej i morse kände jag mej dålig jag kände att jag måste spy och det gjorde jag 5 gånger.Men det är för jag inte tål tabletterna.Vi ska gå till doktorn i dag och få nya piller.
Jag är så happy för att ni skriver till mig på bloggen. I dag är vi i Bankok i Thailand.Det känns som vi är hemma.nästa torsdag kommer Ylva.

Nu funkar det

För er som inte kunde läsa alla inlägg igår vill jag tala om att arkiv fungerar igen. vi sitter och väntar på flyget

Dålig

Jag fick nästan blodförgiftning i mitt sår.Jag måste äta penicelin som man mår illa kräks och får ont i magen av aaaaaj.
Det var roligt att se att ni läser bloggen.Jag saknar er okså men jag vill inte åka hem än kallt.
i dag ska vi åka till bankok i thailand med Air Asia vi ska åka lite tidigare för vi ska till doktorn. Här pratar doktorerna bara franska. Vi hörs i Bangkok!

Inlägg försvinner - varför?

Tänkte bara tala om för er som just börjat läsa bloggen att inlägg som jag skrev i början av resan dom har försvunit. VI ska försöka rätta till det. Kankse nån av er vet varför

BIKE + skämt

Det finns 4000000 Motorcyklar i Saigon ganska mycket . Här är ett kul skämt ,mamma mamma varför springer pappa så fort? Tyst unge och ladda om.Ett till. Mamma mamma jag vill inte till amerikat! Tyst unge och simma på. Mamma har berättat för mig. Jag långtar efter mina marsvin idag.

War Museum

Vi gick till museumet .Där fanns riktiga pansarvagnar, riktiga helikoptrar och stridsflygplan från USA Det ståg att en del amrikanska militärer inte ville kriga dom ville hem en del sköt sig i benet eller i armen för att komma hem. Vi fick se hemska bilder på menniskor som amerikanerna hade dödat. det är hemskt med krig. Vi  fick se att svenskarna hade protesterat mot kriget. nu värkar inga svenskar bry sig om att det är krig längre. Vi borde protestera mer! Mot militären i Burma tilleksempel.

Chu Chi tunnlarna

Idag var vi till tunnlarna och vi fick gå ner i en tunnel. Det var mörkt kusligt och trångt. Det var vietcom som gömde sig där. Det bodde jättemycket folk där och försvarade sig mot USA. Dom tog bomber som USA hade släppt som inte hade explodera och gjorde nya vapen av dom. Dom gjorde fäller som dom amrikanska soldaterna fastnade i. Nu har det inte varit krig sedan 1976. En del tunnlar tog det 7 timmar att krypa genom dom gick till saigonfloden. Guiden som vi hade var lite stressad och han pratade fort på engelska så man förstog inte alt. Innan vi åkte hem så köpte jag en hatt med ett vietcommärke på.

HMMMM

Jag har tänkt på en sak det kanske låter knäppt men jag tror på spöken inte att dom ska äta up andra utan att dom är rädda för oss. tänk om det är så HMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM.i alla fall har såret blivit bättre.

Vad ska man lyda på min blogg

1 skicka inte reklam på komentarerna
2 fråga inte om jag vill köpa något jag är bara 11 år.
hoppas ni kommer att förstå jag är inte arg men jag kan bli det om nån bryter mot mina regler.

Mekongdeltat

Här ser man en liten liten del av Mekongdeltat. Mekongfloden är en jättestor flod som börjar i Tibet och rinner genom Kina mellan Burma och laos och mellan laos och Thailand sedan fortsätter den genom Kambodia och Vietnam där den rinner ut i Sydkinesiska sjön. Den drar me sig en massa slam och gör att det blir som öar och den delar sig där den rinner ut. Det kallas för delta och i mekongdeltat lever det hundratusentals människor. Dom fiskar och odlar. Mest ris Vi hoppas att vi får ta mer bilder i morgon när vi ska åka och titta på Chu Chi tunnlarna där vietnameserna gömde sig  när USA var där och krigade.

AJ

Så här kan det gå om man inte ser sig för när man kliver av  moppen. man bränner sig på avgasröret. Det gjorde jag.

Söt valp

Gissa vems fötter

Dopp på Bai Saostranden

Larvborste

Den här larven ville borsta tänderna

En annan fiskebåt

Phu Quoc betyder korgön för fiskarna använder sådana här båtar där. Quoc betyder korg.

Laura Trenter

Jag läser en bra deckare av Laura Trenter. Det är bra med en hängmatta och en klase bananer eftersom man är en apa.

Munskydd

Det är så mycket avgaser i alla städer från mopederna att dom flesta har munskydd.

Hamnen i Duong Dong

Marknaden i Duong Dong

Frukt till salu

Här syns sjöborren också

Sjöborre till middag

Fiskare

200000 Dong

Det här är 200000 Dong. Det är ungefär 100 kronor. Man får mycket pengar i bankomaten. Gubben på bilden heter Ho Chi Minh. Han var vietnams ledare en gång i tiden. Saigon (Ho Chi Minh) är uppkallat efter honom.

Söt groda 2

Söt groda 1

Den här söta grodan äter mygg och andra kusar. Den kan klättra på väggen för den har sugkoppar på tårna

Söt tjej

Råttor och skällande hundar

Mamma mötte en jättestor råtta som visade tänderna och sedan sprang den in under sängen. DEn var så stor att man skulle ha kunna göra barbeque av den. Sedan när vi skulle äta frukost så var det råttspår på borden i rstaurangen. Sen eldade dom sopor hela natten. man skulle ha behöft brandkår fall det skulle börja brinna. Fem hundar skällde hela natten utanför vår bungalow och slogs. Men maten var god:)
Så vi bestämde oss för att åka lite tidigare till Saigon. Vi har gjort en jättejobbig resa och nyss kommmit fram och ätit middag. Nu ska jag sova. Berätta mer om mekongdeltat i morgon.

PIZZA

Idag har jag ätit en stor pizza på Eden resturang. Den var supergod massor med ost. jag har verkligen längtat efter en pizza. Jag hittade ett par glasögon åt en kille då fick jag en badboll som belöning.
Nu kommer vi nog inte att höras på ett tag för vi ska bo på ett ställe det inte finns internet på. Vi hörd nog på måndag eller tisdag med rapport från Saigon.

Snorkling med mera

9/3

Idag har vi varit och snorklat och fiskat. Jag såg sjöborrar, fisk, växter och koraller. Vi fick två små

fiskar när vi fiskade. Jag åt kokt sjöborre det var gott. Dom hade tagit bort taggarna. Vi har bränt oss lite på ryggen för vi låg i vattnet i flera timmar. Jag har läst Det brinner! Av Laura Trenter den var jättespännande. Vi hitta den i hyllan på ett guesthouse.

10/3

Idag har vi fångat maneter. Det var fullt av dom i vattnet. Men vi tar bara små och inte såna som har bränn trådar. Jag har bara badat i dag och gjort matte och svenska. Och börjat på en ny bok av Laura Trenter. Den heter Hjälp rånare!

Phu Quoc

6/3

Vi hade värsta oturen vi fick sex svenskar bredvid oss som spelade hela natten det var skit musik dessutom. Dom slogs och söp och rökte marijuana och skrek och gapade. Efter tre nätter blev dom utslängda. Det var skönt. Man fick skämmas för man var svensk.

I dag har mamma och jag fått massage på stranden. Det var nice. Jag fick låna snorkel och cyklop av en svensk veterinär han hette Jesper. Han och hans fru hade en jätte söt baby som var 8 månader. Jag ska skriva mer hoppas vi hörs puss och kram!

7/3

Tidigt i morse gick vi ända in till staden. Mamma skulle ta ut pengar men inga bankomater funkade. Staden heter Duong Dong. På den här ön lever man på att göra fisk sås och det finns en pärlfabrik och turister förstås. Det finns ett stort fängelse här och där hade amerikanerna vietnamesiska fångar under vietnamkriget.

Jag har fått soleksem det kliar som in i nordens. I natt fick vi sova. När vi åker härifrån ska vi åka genom Mekongdeltat. Det ska jag berätta om sedan.

8/3

Vi har fått matförgiftning. Vi tror att det berodde på att vi åt kallt ris som hade stått. Jag spydde flera gånger mamma också. Nu orkar jag gå igen men jag blir ganska trött.

I morgon ska vi ut och snorkla. Det ska bli spännande.

Phu Quoc

Vi åkte plan till phu quoc.Vi bor på ett mysit ställe och vi har en egen stor gecko ödla i vår bungalow.
Det är 35 grader varmt och jag sitter på en restaurang och dricker lemon shake. Nu ska jag gå och bada.
stranden är 3 mil lång. Hoppas ni har det bra alla som läser det här!

Fyllo på planet.

Vi åkte Qatar till doha. Men vi hade ett fyllo backom oss han skrek och svor och sparkade sju timmar i streck. Han sparkade mamma så hon fick blåmärken.som tur var steg han av i doha han var svensk.
till slut kom vi till Ho Chi Minh. Det stod en tjej och vänta på oss vi skulle äka taxi till Kim hotel. Hon hade en skylt som det stog welcome mrs Monica på.
vi har inte orkat göra något i dag. Men i morgon ska vii åka till Phu Quoc, en ö som ligger nära grensen till Cambodia. Havet heter thailändska gulfen.
hej då från 36 graders värme!